ZŠ a MŠ Na Balabence 800

Škola - klíč k budoucnosti

Kontakt:

Na Balabence 800
Praha 9 - Libeň
190 00
~~~
Tel: 284-828-288
E-mail: zs.balabenka@centrum.cz
URL: zsbalabenka.cz


Přejít na stránky MŠ >>

Schránka důvěry:
zde se děti mohou
anonymně svěřit
s jakýmkoli problémem.


Počet návštěv:
pocítadlo.abz.cz

AKCE  ŠKOLY  A  ÚSPĚCHY  NAŠICH  ŽÁKŮ


Školní rok 2019/2020


Projektový den devátých ročníků v pekárně


Dne 22.10.2019 žáci 9. ročníků navštívili STŘEDNÍ PRŮMYSLOVOU ŠKOLU POTRAVINÁŘSKÝCH TECHNOLOGIÍ v Podskalské ulici, Praha 2. Ve školní pekárně si celá skupina vyzkoušela vážit suroviny, pracovat s těstem, až do finálního výrobku. Každý žák na závěr dostal pár kousků makovek na ochutnání. Celý projektový den byl velice příjemný a těšíme se na další možnost setkání na této škole. (HÁJ)


Šesťáci na návštěvě u Keltů

Dne 25.10.2019 žáci 6.A, 6.B a 6.C navštívili v Národním muzeu výstavu Keltové. Protože právě probírají v dějepisu pravěk v Čechách, učivo o Keltech si daleko lépe, zajímavěji, hlouběji a v širších souvislostech osvojovali formou skupinové práce v muzeu. Děti spatřily na vlastní oči exponáty, o kterých se učí a které mají na obrázcích v učebnici. Viděly keltská obydlí, dokonalé železné nástroje, nářadí a zbraně, zlaté mince, oděvy, šperky z bronzu, stříbra, zlata i skla. Nejvíce je zaujala opuková hlava Kelta nalezená v oppidu v Mšeckých Žehrovicích. Dětem se v muzeu velmi líbilo. (PRA, ŘEH, ČEČ)


Pyžamový den na prvním stupni

V pátek 25.10. se konala akce žákovské samosprávy I. stupně s názvem Pyžamový den. Celé páteční dopoledne jsme si užili legraci a především pohodlí měkkých pyžam. A jak nám to slušelo? Podívejte se v následující prezentaci.(KHO)


Historie Břevnovského kláštera...

... zajímala děti ze 4.C. Ve středu 23. října jsme se vydali na exkurzi do Břevnovského kláštera.Tam se nás ujal bratr Martin, který se nám poutavou formou snažil přiblížit dobu před 1000 lety. Víme, jaký je rozdíl mezi legendou a pohádkou, jak se nazývá biskupská čepice a hůl. Navštívili jsme i podzemí, kde byly zachovalé románské základy. Zastavili jsme se u studánky Vojtěšky, kde je pramen Brusnice. Druhý den jsme si ve škole udělali malý testík. Jestlipak víte, proč se jmenuje Břevnov právě Břevnov? (KAŠ)


Pyžamový den v 1.C

Pátek 25. října byl pro žáky 1. stupně netradiční, na naší škole proběhl pyžamový den. Děti strávily celé dopoledne v pyžamech a někteří si přinesli také plyšáky, deky a polštářky. Některé děti se ráno nepřevlékaly a přišly rovnou v pyžamu. Učení v pyžamech bylo pohodlné a dětem se to líbilo. Každé třídě se započítávaly body podle počtu "pyžamáků" přítomných tento den ve třídě. Přestože probíhalo normální vyučování, bylo to rozptýlení pro celou třídu. Na závěr dnešního dne nás přišli navštívit žáci z 5.A, kteří místo pyžam měli halloweenské masky.(NACH)


1. C se učí počítat venku

Využili jsme poslední teplé a slunečné počasí letošního podzimu a vydali jsme se do okolí školy, abychom si procvičili počítání do 5. Výuku jsme propojili i s prvoukou a pozorováním  podzimní přírody. Děti byly rozděleny do skupin, ve skupině si rozdělily jednotlivé funkce. Každá skupina měla vedoucího, který řídil ostatní děti. O tuto funkci byl největší zájem. Členové skupiny soutěžili, která skupina napíše nejvíce příkladů na sčítání do 5. Děti se soustředily na práci, komunikovaly a spolupracovaly mezi sebou, vyhledávaly a běhaly pro listy, ale také si chránily svoje příklady, aby ostatní skupiny neopisovaly. Pomocí barevných listů a barevných kříd sestavovaly příklady, které se ve škole naučily v matematice. Všechny skupiny zvládly úkol dobře, ale vyhrála pouze jedna skupina, která získala sladkou odměnu.(NACH)


Halloween v 5.A

Proměnou do strašidelných masek, které měly připomínat duše zemřelých, jsme koncem října vítali příchod zimy a temnějšího období. "Čarodějnice měly v tento den větší moc a ostatní masky v převleku zmátly zlé duchy a vyhly se jejich běsnění." Takto změněni jsme obešli vedení školy a první třídy a dostali jsme něco na zub.


Garfieldova pyžamová rozcvička v 2.C

Na pyžamový den si pro nás náš kamarád Garfield připravil rozcvičku do tělocviku. Jenže je to kocour mazaný a vypečený. Úkoly nám napsal svým škrabopisem, a tak jsme si je nejprve museli rozluštit. To nám ale vůbec nevadilo, luštění nás bavilo a rádi jsme si pak podle Garfielda zacvičili :-)(ZSÝ)


Na druhém stupni se soutěžilo

Pražský glóbus je geografická celopražská soutěž, která je kromě tradičního učiva zaměřena také na region našeho hlavního města a testuje tak hravou formou znalosti vlastního mezoregionu. Letošního ročníku se 22.10. na naší škole zúčastnilo celkem 8 žáků ve 2 kategoriích. Nejlépe si vedl Michal Hložek, ale všichni žáci se snažili co nejlépe se poprat se záludnými otázkami nejen o Praze a České republice, ale z celého světa. /vyučující zeměpisu na 2. stupni/


Šesté ročníky mikroskopují

V šestých ročnících si žáci během hodin přírodopisu osvojili dovednosti v práci s mikroskopem. Naučili se vytvořit dočasný vodní preparát a pozorovali lístky měříku. V mikroskopu viděli buňky lístku a v nich zelené chloroplasty. Také se dozvěděli, k čemu chloroplasty slouží a jak probíhá fotosyntéza. Mikroskopování se žákům líbilo. (ČEČ)


English Lessons with a native Speaker


Recently Rita Watson came to us from The USA to help 1st and 2nd graders improve their English. On Tuesdays and Fridays Rita comes to the school to work on the student's speaking skills. During the lesson they talk about their favourite things, opinions, future plans and practise English grammar. By working both separately and in groups the students learn English through a native accent, which helps develop their language skills for the future. Through different activities, conversations, and grammar building the lessons are both fun and informative. (ŠTĚ)


Želvičky v solné jeskyni…

17. října 2019 jsme navštívili solnou jeskyni. Vstřebávali jsme potřebné ionty. Paní vládkyně jeskyně nám velmi zajímavě a srozumitelně vyprávěla o účinku solné jeskyně na náš organismus. K ozdravnému procesu nám hrála pěkná hudba, při které jsme si všichni pobrukovali známé pohádkové písničky. Zpěvem se ještě umocnila účinnost soli na naše dýchací ústrojí. Po celou dobu jsme krásně dýchali a užívali si atmosféru jeskyně. Na závěr si každý dle své volby zakoupil u „Vládkyně jeskyně“ pěkný suvenýr. Budeme se těšit na další návštěvu. (PAV)


Čtení ve 3. A

Ve 3.A při čtení
nikdy nikdo nelení.
Tentokrát jsme krásně
poskládali básně.
Někomu se povedly,
jiným se moc nevedly.
Koukněte se do přílohy
jaké máme dobré vlohy.

(3.A a JIR)


Přírodovědný klokan

se konal 16.10.2019 v osmém a devátém ročníku. Soutěže se zúčastnilo 63 žáků. Nejlépe si vedl Jakub Cibulec , kterému gratulujeme k prvnímu místu ve školním kole. Ostatním děkujeme za účast a na jaře se budeme těšit na úlohy klokana matematického, kterého se mohou zúčastnit i mladší žáci. (Háj, Hla,Otr a Bač)


Podzim v 1. A

Nastal podzimní čas a příroda nám ukazuje všechny svoje barvy. Toho jsme využili a v hodině Pracovních činností si každý vytvořil svůj podzimní list. Děti obkreslovaly, stříhaly, lepily. Na výsledky naší práce s přírodním materiálem se můžete podívat na přiložených fotografiích. (ZAJ)


Umíme psát hlaholicí - 4.A

Ve čtvrtek 10.10. se třída 4.A vrátila v čase a ocitla se v dobách Velkomoravské říše. Jak už jsme se v hodinách vlastivědy naučili, právě z této doby pochází nejstarší slovanské písmo - hlaholice. Žáci si vyzkoušeli, jaké by to bylo psát hlaholicí. Na své výtvory mohou být pyšní, protože výsledek se jim velice povedl.(KHO)


Sedmáci v planetáriu

Dne 9.10. se žáci sedmého ročníku vydali do Austrálie za koalou, klokanem a tasmánským čertem. Během přednášky v Planetáriu se podívali do Australských Alp a do Opery v Sydney. Zjistili, kde se natáčel známý film Krokodýl Dundee a co je pochoutkou Australanů. Nechyběly ani zajímavosti o žralocích a fotografie z národních parků Austrálie. Pořad byl zpestřením výuky zeměpisu a přírodopisu a moc se nám líbil. (7.A,B, BAČ, OTR a ZBO)


Kaštanové odpoledne v želvičkách…

Pondělní podzimní beseda o kaštanech nás inspirovala k tvoření obrázků z přírodnin. Zvířátka z kaštanů zná každý, ale při troše fantazie toho z kaštanů, žaludů a skořápek od ořechů vytvoříme mnohem více. Z nasbíraného materiálu jsme všichni tvořili dle fantazie. Moc se nám to líbilo. (PAV)


Čtvrťáci ve Stavovském divadle

V neděli 6. října jsme si užili nádherné představení Modrý pták, je to pohádka pro děti a symbolický příběh pro dospělé.Sourozenecká dvojice Mytyl a Tyltyl se vydávají na dobrodružnou cestu hledat štěstí. Doprovázejí je Cukr, Chléb, Králík, Pes a Kocour. Děti teprve na své cestě pochopí, že mezilidské vztahy a soucit jsou tím "modrým ptákem", za kterým putují. Velkou přízeň si získal Pes pro své kouzlo a nenapodobitelné hraní.(KAŠ)


Družina na výletě v ZOO

Včera  jsme se školní družinou Slůňat a Medvídků navštívili Zoo Chleby. Všichni jsme se moc těšili na zvířátka a výukový program „Naše masky“. Po příjezdu jsme měli prohlídku Zoo. Viděli jsme spoustu zvířátek, nejvíce se dětem líbil papoušek, který umí mluvit, velbloudi, opičky a medvědi. Po malé svačince nás čekal výukový program, kde se děti dozvěděly zajímavosti o zvířatech a mohly se s některými zvířátky pomazlit. Největší úspěch měli hadi, které si děti mohly dát na ruku nebo kolem krku. Návštěvu Zoo jsme si moc užili.(TRO)


Jack and Joe

Last Wednesday the 8th and 9th grade classes visited the English speaking performance tilted Jack and Joe. The main characters, Jack and his twin brother Joe, are from Sacramento, California. Jack is five minutes older than Joe, so he often watches over his brother and keeps him out of trouble. One day, Jack failed to follow the advice of Joe and tasted a poisonous mushroom from the forest. As Jack searched for help he experienced many adventures and met a lot of new people. The story ended happily when Jack told the story to his brother Joe. (ŠTĚ)


Přípravka v muzeu

Ve čtvrtek 3.10. se přípravné třídy 0.AB vypravily do muzea hlavního města Prahy na program "Neslyšící slyšícím". Programem nás provázel medvídek "Čumáček", který naučil děti základy znakového jazyka a zavedl do tajů světa neslyšících. Pro děti měl připravené různé pomůcky a hry. Nakonec si mohly děti vyzkoušet znakový jazyk pomocí hry na tabletu. Dětem se pestrý program velice líbil.(PRU,SVO)


Čtvrťáci na výstavě

Ve středu 25.9. se vydaly děti ze 4.C na Novoměstskou radnici na
Neviditelnou výstavu. Přišli jsme včas a tak jsme si mohli prohlédnout a vyzkoušet všechny možné pomůcky, které používají nevidomí lidé. Zahráli jsme si Člověče, nezlob se, skládali různé skládačky, kluci se snažili postavit něco z Lega. Také jsme si napsali něco v Braillově písmu, zkusili jsme chodit s bílou holí a orientovat se podle zvuků v okolí.
Pak se nás ujala průvodkyně Cilka, která nás odvedla do naprosté tmy - poznávali jsme jednotlivé místnosti v bytě, orientovali jsme se na ulici, u stánků se zeleninou. V galerii jsme si mohli osahat různé exponáty. Nakonec jsme došli do baru, kde jsme si objednali jídlo a pití, vše samozřejmě ve tmě. Myslím, že to byla pro všechny zajímavá zkušenost a silný zážitek.(KAŠ)

Motýlci a Sovičky na výletě

Ve čtvrtek 3. října vyrazili Motýlci a Sovičky na zámek do Ctěnic. Čekal nás tam bohatý program. Nejprve jsme poslouchali pěkné povídání o výrobě a historii skla, prošli jsme výstavu, zahráli si hru o poklad a na závěr si děti samy mohly namalovat obrázek na sklo. Poté jsme se vydali na prohlídku, kde jsme viděli práci současných i minulých řemeslníků. Před odjezdem jsme nahlédli na výstavu krásných replik nádraží a dobových vlaků. Mašinky dokonce jezdily, a to se dětem líbilo nejvíc. Moc jsme si to užili a těšíme se na další akci ve školní družině. (ZAJ)
 

Dopravní hřiště

Ve středu 2. října se vydaly děti ze 4.C na Prosek na dopravní hřiště. Nejprve si všichni prošli silnici a zopakovali značky. Pak jsme nastartovali naše dopravní prostředky a začali jezdit jako opravdoví účastníci silničního provozu. Bedlivému zraku pana instruktora ani paní učitelky neunikl žádný přestupek, nejvážnější porušení pravidel bylo nedání přednosti a rychlá jízda. Všichni ale slíbili, že budou příště pozornější.(KAŠ)


Vyletěl si pyšný drak

Ve středu 2.10. jsme měli v přípravce 0.A  tak trochu jiný tělocvik. Využili jsme podzimní počasí a vyrazili na školní hřiště pouštět draka. Pro některé děti to byla premiéra, kterou si náramně užily. Děti zažily tak trochu jiný tělocvik - plný běhu, legrace a srandy.(SVO)
 

Strašidla, pavouci a hadi a ŠD

V pondělí vyjely děti ze ŠD Ježci a Zajičci na výlet do strašidelné Čechovy stodoly. Pro děti byla připravena strašidelná stezka odvahy plná bubáků, strašidel, pavouků apod. Dětičky zde pomocí různých úkolů musely překonat svůj strach, aby vysvobodily pohádkovou bytost. V dílničkách pak tvořily výrobek na tématicky zvolený (dýně, strašidla, netopýry...) Moc se nám všem tady líbilo a určitě přijedeme znovu.( ROM)


Modelování v 1. A

Děti v 1. A se naučily první písmenka, svoje znalosti tak mohly předvést v předmětu Pracovní činnosti. Pomocí modelovací hmoty jsme vytvářeli písmenka A a O. Všichni byli moc šikovní, proto si každý mohl vymodelovat ještě obrázek dle své fantazie. Ale pozor, začáteční písmenko muselo být právě naše A, O. 
A jako auto nebo ananas? O jako oko nebo opice? Nápadů bylo mnoho, na to jak se nám to povedlo se můžete podívat v přiložených fotografiích.(ZAJ)
 

Dopravní hřiště 4.A

V úterý 2.10. se třída 4.A zúčastnila dopravní výchovy na Dopravním hřišti Prosek. Žáci si vyzkoušeli jízdu na kolech či koloběžkách a ověřili si své znalosti a dovednosti přímo v akci. (KHO)


8.třídy  po stopách Malé dohody

27.9. jsme se vydali po turistické cestě do vesničky Svatý Jan pod Skalou. Na stejném místě pobývaly ve 20. letech delegace Jugoslávie, Rumunska a Francie v čele s dr. Edvardem Benešem, tehdejším ministrem zahraničních věcí v Masarykově vládě. Důvodem pobytu v Čechách bylo podepsání tzv. Malé dohody, která měla zajistit vojenskou a hospodářskou pomoc pro výše uvedené země. Garantem dohody se stala Francie.

Využili jsme jednu z nejstarších značených turistických cest v Čechách ze Srbska do Vráže. Naše putování podél Berounky, následně okolo potoka Loděnice pěkně ubíhalo. Než jsme se nadáli, došli jsme do cíle. Svatý Jan pod Skalou je významné poutní místo. Podle legendy zde žil v jeskyni pod skalou v 9.st.poustevník Ivan. Údajně zde prožil 40 let a voda, která v jeskyni vyvěrá má prý léčivé účinky. To jsme sice nezkoušeli, ale ve zdraví jsme se vrátili domů. ( 8.A,B, ROS)


Hurá na Jarov (a zpět)

1.října si poprvé žáci 7.A a B vyzkoušeli na „vlastní kůži“ jaké to je pracovat s nástroji a předměty, které při výuce ve škole nepoužívají. Výuka předmětu Pracovní činnosti v 7.r.se pro tento školní rok opět probíhá v prostorách SOŠ Jarov pod vedením mistrů odborného výcviku. V jednotlivých pracovních skupinách se seznámili s profesí lakýrníka a klempíře, vysévali semena květin a přesazovali (přepichovali)již vyrostlé rostlinky, se zájmem vázali svoje první(dost možná i poslední) kytice a tvořili vypichovanou misku z živých květin. Výsledky své práce si pak většina z nich hrdě odnášela domů. Za měsíc pokračujeme v poznávání dalších profesí. (7.A,B, BAČ,OTR)


Projektový den na druhém stupni

s názvem Den české státnosti prožili žáci 7. ročníku 27.9. 2019 na výstavě hraček 20. – 50. tých let 20. století na Úřadě průmyslového vlastnictví ČR. Poté jsme vystoupali na Novomlýnskou vodárenskou věž, kde probíhala expozice „Praha hoří“. Seznámili jsme se s úlohou vodárenských věží, ničivými požáry v průběhu staletí i příběhy pražského hasičstva. Imerzní instalace přenáší návštěvníka do nitra hořícího Národního divadla a odměnou za zdolání celé výšky věže je výhled z nejvyššího patra, a to jak do okolí, tak do blízké i vzdálené budoucnosti Prahy. (7.A,B, Otr., Bač a VKA)


Projektový den druhých tříd

Žáci 2.A a 2.D se v pátek 27. 9.  ponořili do poznávání základů naší vlasti se zajícem Boryšem, který si pro ně připravil pár nelehkých úkolů. Všichni je ovšem splnili na jedničku.(KBA, MAL)


Vaření s pejskem a kočičkou

Dne 27. září zavítala 2.E do Národního zemědělského muzea na Letné. Prohlídku jsme začali  ze střešní terasy, kde se nám naskytl úchvatný pohled na Prahu. Zde jsme si připomněli, kde můžeme spatřit sochu sv. Václava. Na střeše muzea jsme si také prohlédli zemědělské záhony s různými plodinami a bylinkami. V dalších poschodích jsme se setkali s domácími zvířaty, seznámili jsme se s různými zemědělskými stroji a navštívili rybářskou expozici.

Nejvíce času jsme strávili v expozici Gastronomie. Děti nejdříve    „ nakoupily“  potraviny v obchodě a potom také „vařily“ s pejskem a kočičkou. Dort  to sice nebyl, ale povedly se vykrájet  sušenky. Bylo to dopoledne plné nevšedních zážitků a naše návštěva zde jistě nebyla poslední. (KRÁ)


4.C na Pražském hradě

V pátek 27. 9. jsme se v rámci projektového dne vydali na nejnavštěvovanější památku hlavního města. Obdivovali jsme chrám sv. Víta i samotné sídlo prezidenta. Řekli jsme si něco o jeho bohaté historii, která nás bude čekat zanedlouho v hodinách vlastivědy.

Výlet jsme zakončili procházkou po zámeckých schodech a děti mohly obdivovat krásný výhled na Prahu. Už teď se těšíme na příští cestu do historie naší vlasti. (ZAJ)


2.B v lese

Žáci 2.B se dne 27.9. vypravili s panem lesníkem na ekologicko-výchovnou vycházku do lesa.

Cílem bylo seznámit se s různými druhy dřevin, naučit se vnímat strom jako živý organismus, poznat jeho nároky a životní pochody. To vše se prostřednictvím různých her povedlo a všechny nové vědomosti využijeme nejen při vycházkách přírodou, ale i v hodinách prvouky. (PAŽ)


Projektový den v 1.A, 1.B a 1.C

V pátek 27.9. jsme si připomněli významné téma z našich
českých dějin
. Přečetli jsme si informace o sv. Václavovi, vyprávěli pověst o blanických rytířích a prohlédli si obrázky sochy sv. Václava, Pražského hradu a dalších památek.
Za odměnu jsme si vybarvili obrázek sv. Václava  a také navštívili divadlo Gong, kde jsme si užili divadelní představení Birlibánova
podivuhodná cesta.(SLV,SYP st., NACH)


Den české státnosti

Dne 26.9.2019 žáci VI.A, VI.B a VI.C navštívili Pražský hrad. V rámci projektu Den české státnosti, věnovanému našemu státnímu svátku, si prohlédli nejdůležitější symbol naší státnosti – Pražský hrad. Děti stanuly v majestátní katedrále sv. Víta, prošly si Zlatou uličku.

Nejzajímavější ale bylo užít si program Hra na Hrad v expozici Příběh Pražského hradu. V rolích malíře, služebníka, řemeslníka a strážce skupinky žáků plnily úkoly. Tak se seznamovaly s historií, osobnostmi i životem na Pražském hradě. Po zábavném i poučném dopoledni si děti uvědomily, co Pražský hrad pro náš stát znamená. (PRA, ČEČ,ŘEH)


Druháci v džungli

Ve čtvrtek 26.9. se děti z 2.B, 2.C a 2.D octly v džungli díky
divadelnímu představení Kniha džunglí. Děti se seznámily s Mauglím a díky jeho dobrodružství poznaly i zákony džungle. Moderně pojaté představení plné písniček i světelných efektů se dětem moc líbilo.(ZSÝ)


Pohádkový týden v přípravce

Celý týden se v přípravkách nesl ve znamení pohádky ,,O ČERVENÉ KARKULCE". Pohádku jsme si přečetli, děti si vyrobily masky a a zkusily se vžít do role herců a pohádku si zahrát. Upekli jsme si také bábovku. Přesně takovou, kterou nesla Karkulka babičce :-). Děti si pohádkový týden moc užily a už se těšíme na další pohádku.(SVO,PRU)

Svatý Václav v 5.C

Ve středu 26. září jsme si zpestřili vyučování projektem o sv. Václavovi. V českém jazyce děti pracovaly s textem o sv. Václavovi, ve kterém si procvičily probírané gramatické učivo. Ve vlastivědě jsme si pověděli o zajímavostech z jeho života a pustili krátké video. Výstupem několikahodinového projektu byly krásné plakáty doplněné vitrážemi, které děti vyrobily v rámci výtvarné výchovy. Dětem patří velká pochvala. (KOL)